prosto z bloga

Logo zamiast herbu w klubie piłkarskim? Dlaczego nie, obecnie kluby piłkarskie to świetnie prosperujące firmy, a spójna identyfikacja wizualna i rozpoznawalność marki decyduje o jej wartości marketingowej na rynku. Czy nadszedł już czas, aby nowoczesny design wkroczył do Świata futbolu?

Wydawać by się mogło jednak, że na rezygnację z wieloletnich herbów na rzecz nowoczesnego logo raczej szybko się nie doczekamy w futbolu. Przywiazanie do tradycji, historii oraz fanatyzm kibiców nie powoli na tak radykalne zmiany w klubach jak chociażby ma to miejsce w najelpszej lidze koszykarskiej świata NBA, gdzie zmiany logo, a nawet siedziby klubu to powszedność. Co prawda mieliśmy już niejednokrotnie do czynienia ze zmianami herbów czy ich kosmetycznymi poprawkami, ale na całkowitą rezygnację z herbu na rzecz nowego logo zdecydował się jako pierwszy Juventus F.C., a sprawa ta odbiła się szerokim echem i wieloma burzliwymi dyskusjami na łamach mediów, a przedewszystkim portali społecznościowych. Jako wieloletni i zagorzały kibic Juventusu czuję się niejako wywołany do tablicy jeśli chodzi o zabranie głosu w kwestii nowego logo. Nowy projekt znaku graficznego klubu podzielił nie tylko całą społeczność kibiców i sympatyków Juventusu w Italii, ale i całe środowisko piłkarskie na Świecie. Samo to już świadczy o pierwszym małym sukcesie tego projektu o którym trąbiono dosłownie wszędzie.

Na zdjęciu poniżej herb klubu stosunkowo nowy bo obowiązujący od 2004 roku i zupełnie nowe logo, które będzie obowiązywać od lipca 2017 roku.

Logo Juve

16 stycznia 2017 roku została zorganizowana wieczorna gala w Narodowym Muzeum Nauki i Technologii im. Leonardo da Vinciego w Mediolanie podczas której prezydent Juventusu Adrea Agnelli zaprezentował nowe logo klubu, które zastąpi dotychczasowy herb od 1 lipca 2017 roku. Juventus niejednokrotnie udowadniał, że nie boi się przyszłościowych inwestycji i odważnych kroków w przód dzięki którym pozostaje lata świetlne przed reszta stawki we Włoszech, będąc jednocześnie wzorem nowoczesnego zarządzania klubem. Jak widać i tym razem klub wykonał kolejny krok w przód. „Aby nadal się rozwijać, musimy wygrywać na boisku, ale i poza nim wyznaczać sobie oraz osiągać nowe cele. Spędziliśmy cały rok na analizie tego, czego pragną nowe rynki.” – mówił prezydent Agnelli podczas prezentacji logo. Video realcja z gali dostępna pod tym linkiem.


W tym krótkim tekście postaram się przeanalizować co przedstawia , co zawiera i czym kierowali się projektanci przy tworzeniu nowego logo.

Giovanni Agnelli, patriarcha Turynu, przemysłowiec, akcjonariusz FIAT, wieloletni prezydent i bez wątpienia twórca potęgi Juventusu, na zawsze pozostanie w sercach i pamięci kibiców Juventusu. Spośród jego wielu barwnych wypowiedzi kibicom na zawsze zapadła w pamięć ta pokazujaca jak ważny i obecny w jego życiu był Juventus. "Jestem podekscytowany za każdym razem gdy widzę w gazetach słowo zaczynające się na literę J, natychmiast kojarzy mi się z Juventusem.”

Magia litery J. To bez wątpienia pierwsza myśl każdego z sympatyków Starej Damy po zobaczeniu nowego logo będącego prostym dość minimalistycznym logiem składającym się z litery J. Chyba możemy być pewni, że takie też było założenie projektantów. Litera J, jedna, dwie, trzy a w sumie dajaca jedna wielką Jotkę w czarno białe pasy wpisaną w tarczę. Dla tych z dużo mniejszą wyobraźnią poniżej mała grafika przedstawiająca prawdopodobny zamysł przy tworzeniu nowego logo.

Logo Juve

Od strony technicznej logo wykonane na bardzo wysokim poziomie, wyrazy uznania dla projektantów. Logo jest proste, charakterystyczne dla Juventusu czarno białe pasy na wyeksponowanej literze J, albo jak kto woli 2-3 literach J tworzących jedną całość wpisaną w kontur herbu, dla tych z większą wyobraźnią, kontur herbu to tarcza za Scudetto - symbol mistrzostwa Włoch. Istotnym elementem nowego logo jest także sama nazwa Juventus nad Jotką, który jest także jednym z 5 nowych krojów pisma Juventus Fans. Stworzenie własnych fontów pokazuje jak kompleksowym rebrandingiem identyfikacji wizualnej dbając o najmniejsze szczególy wykazała sie agencja Interbrand. Ta sama agencja była także autorem ostatniego herbu Juventusu obowiązującego od 2004 roku.

Logo Juve

Projekt nowego logo eksponującego literę J pokazuję w jakim kierunku zmierza klub w swojej identyfikacji wizualnej. J-Stadium, J-Store, J-Medical, maskotka J, klub ewidentnie dąży do ”zawłaszczenia” sobie samej litery J, która ma się kojarzyć i być rozpoznawana z Juventusem na całym Świecie. Trudno negować z tym podejściem z marketingowego punktu widzenia. Nowe logo Juventusu tuż po swojej prezentacji zyskało tylu samo zwolenników co przeciwników, w sieci pojawiło się mnóstwo komentarzy, przeróbek czy memów, jedni chwalili inni protestowali. Social media wrzały. Oddźwięk odbił się szerokim echem nie tylko na półwyspie apenińskim, ale i światowych mediach. Warto zauważyć, że herb klubu na przestrzeni lat ewoluował, ale jego kosmetyczne zmiany nie wzbudzały takich emocji jak zupełnie nowe logo i rezygnację z herbu.

W przeciwieństwie do niezadowolonych kibiców swojego zachwytu nie ukrywali przedstawiciele klubu. „Zakochałem się w nim, spodobało mi się od samego początku i mam nadzieję, że pozostali też je polubią. Jest innowacyjne, stanowi powiew świeżości i pokazuje, jak bardzo pragniemy iść naprzód w dobie cyfryzacji świata i mediów społecznościowych. To przełom.”- wiceprezydent klubu, były piłkarz i ulubieniec kibiców Pavel Nedved tuż po prezentacji logo.

Logo Juve

Dla działaczy klubu i marketingowców projekt nowego logo i rezygnacja z herbu to krok w przód, świetna inwestycja, otworzenie nowych rynków w szczególności w dobie social media, dla podzielonego środowiska kibiców zwyczajna komercjalizacja futbolu, odejście od historii na rzecz profitów z nowych kanałów dystrybucji. Czy krok na jaki zdecydował się Juventus pociągnie za soba kolejne kluby? Czy futbol jest gotowy na nowy design? Jestem przekonany, że to kwestia czasu gdy herby zostaną wyparte przez nowe loga będące elementem kompleksowej identyfikacji wizualnej, a kluby piłkarskie (o ile już nie są będą) przedewszystkim przedsiębiorstwami z zapleczem historii pisanej na murawie przez piłkarzy reprezentujących ich barwy niezależnie od wyglądu herbu czy logo noszonego na piersi.

Poniżej kilka zdjęć z przykładami wykorzystania nowego logo w procesie identyfikacji wizualnej. Pozostaje tylko czekać jak z nowym sezonem klub zaprezentuje nowe produkty ze swoim nowym znakiem towarowym.


Logo Juve

Logo Juve

Logo Juve