prosto z bloga

YouTube to obecnie druga największa wyszukiwarka po Google, co czyni ją drugą największą platforma reklamowa w sieci, a co za tym idzie drugie największe źródło naszych potencjalnych klientów. Reklama w YouTube niesie ze sobą wiele korzyści i możliwości o których często nie zdajemy sobie sprawy. Na lamach tego wpisu postaram się przybliżyć funkcjonowanie reklam w YT i dlaczego nie powinniśmy ignorować naszej obecności na tej platformie.

youtube

Na początek powołując się na dane prezentowane przez sam YT przytoczę trochę liczb i statystycznych faktów aby uzmysłowić jaką potężna platformą reklamową jest YT.

  • YouTube ma ponad miliard użytkowników – to prawie jedna trzecia wszystkich osób korzystających z Internetu. Widzowie YT oglądają codziennie setki milionów godzin filmów i generują miliardy wyświetleń.
  • Liczba widzów w wieku od 18 do 34 lat i od 18 do 49 lat, którzy oglądają YouTube, nawet jeśli liczyć tylko wersję na urządzenia mobilne, jest większa niż w przypadku jakiejkolwiek telewizji kablowej w Stanach Zjednoczonych.
  • Ponad połowa wszystkich wyświetleń w YouTube pochodzi z urządzeń mobilnych.
  • YouTube ma swoje wersje lokalne w ponad 88 krajach.
  • YouTube jest dostępny w 76 językach, co obejmuje 95% wszystkich użytkowników Internetu.

Dwa formaty reklamy

Reklamowanie się w YT funkcjonuje podobnie jak system Google Adwords. W oparciu o kryteria demograficzne, lokalizacje, słowa kluczowe, konkretne filmy lub kanały, zainteresowania czy tematykę oglądanych filmów wybieramy nasza grupę docelową dla której będzie wyświetlana nasza reklama. Dzięki temu mamy pewność ze reklama jest precyzyjnie skierowana do grupy naszych potencjalnych klientów mogących być zainteresowanych naszą ofertą. Krótko mówiąc reklama nie będzie tak jak w TV wyświetlana dla każdego jak leci. YT oferuje dwa formaty wyświetlanych reklam: TrueView In-Stream oraz TrueView In-Display.

TrueView In-Stream

Chyba każdy z nas podczas oglądania filmow na YT doświadczył krótkich (najczęściej 30 sekundowych) klipów reklamowych wyświetlanych przed właściwym filmem (czasami w trakcie filmu), który chcemy oglądać, to jest właśnie reklama w formacie TrueView In-Stream zwana krotko pre-roll.

Poniżej klip video promujący dj studio stworzony właśnie na potrzeby pre-roll. Wszystkich zainteresowanych stworzeniem tego typu klipów reklamowych zapraszam do kontaktu.

Niezbędnym elementem tego typu reklamy jest posiadanie własnych klipow video. Krótkie filmy reklamowe możemy zmontować sami lub powierzyć to zadanie specjalistom. Znalezienie firm oraz freelancerow zajmujących sie tym nie jest problemem, od zaraz mogę polecić speców z tej dziedziny. Jeżeli nie mamy żadnego doświadczenia w montażu tego typu filmów radze skorzystać z tej drugiej opcji. W przeciwieństwie do telewizji tutaj czym krótsza reklama tym lepsza.

Najważniejsze jest pierwsze 5 sekund filmu reklamowego. Dlaczego? Wyświetlanie pierwszych 5 sekund filmu jest gwarantowane, to od nich najczęściej zależy czy nasza reklama wzbudzi zainteresowanie, a co za tym idzie użytkownik trafi na naszą stronę czy najzwyczajniej kliknie skip i pominie dalsze oglądanie klipu.

Reklamodawca płaci tylko za oglądniecie całego klipu, lub 30 sekund jeżeli klip jest dluzysz. W praktyce oznacza to, ze pierwsze 5 sekund klipu oglądnie każdy do kogo skierowana będzie nasza reklam, jeżeli ją pominie nie płacisz za to. Proste i jasne zasady reklamodawca płaci jedynie za wyświetlone reklamy, które oglądnęli użytkownicy u których wzbudziła zainteresowanie, a dla nas potencjalni klienci.

TrueView In-Display

Reklamy tego typu są charakterystycznie podobne do reklam znanych nam z Adwords. Mogą być wyświetlane zarówno w sponsorowanych wynikach wyszukiwania filmów lub sponsorowany link do filmu obok innych sugerowanych filmów w danej tematyce.

Koszty reklamy w YT

W przypadku pre-roll jak juz wcześniej wspominałem YT gwarantuje nam wyświetlanie pierwszych 5 sekund klipu, płacimy tylko za wyemitowanie pełnego klipu reklamowego lub jego 30 sekund. Jeżeli chodzi o reklamy typu TrueView In-Dispal samo ich wyświetlanie jest bezpłatne, płacimy dopiero po kliknięciu w nie przez użytkownika. Po określeniu i skonfigurowaniu typu reklamy, możemy samemu określić budżet naszej kampanii reklamowej. YT zaleca stawkę dzienna w wysokości £ 7,83 co zwiększa liczbę obejrzeń twojego filmu o 500-600 dziennie. Budżet możemy sami dowolnie określić, dla porównania przy dziennym budżecie £ 1 daje nam to do 100 obejrzeń dziennie.

YT oferuje także formę reklamy w postaci bannerów Masthead na stronie głównej oraz gwarancję wyświetlania całych klipów bez możliwości ich pominięcia. Warunki i koszty takich reklam ustala sie juz bezpośrednio z przedstawicielami YT.