Firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy? Zdecydowanie tak. To właśnie logo firmy jest pierwszym elementem, który zauważa klient i z którym kojarzy firmę, produkt, osobę lub akcje. Logo jest najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej. Warto więc zadbać o jego profesjonalny i dobrze przemyślany projekt.
Co powinno cechować dobrze zaprojektowane logo
Logo, aby mogło spełniać swoje funkcje powinno być zaprojektowane w sposób przemyślany i staranny. Najlepsze projekty logo i logotypów charakteryzuje kilka wspólnych cech które decydują o ich sukcesie. Warto je znać i pamiętać kiedy podejmujemy się projektowania logo lub zlecamy to grafikowi. Do najważniejszych cech świadczących o dobrze zaprojektowanym znaku firmowym zaliczamy:
- Prostota – zasada jest jedna, czym projekt logo prostszy i mniej skomplikowany tym lepszy. Prostota i minimalizm sprawiają, że logo jest bardziej rozpoznawalne , a przede wszystkim uniwersalne. Mówiąc o prostocie logo warto pamiętać, że logo nie powinno składać się z więcej niż 2-3 kolorów, podobnie jeżeli chodzi o krój pisma, maksymalnie dwie czcionki. Najlepszy przykładem są loga największych brandów i kierunek w jaki ewoluowały, posłużę się tutaj przykładem kształtu nadgryzionego jabłka firmy Apple, logo to jest w użyciu od 1977 roku i zastąpiło pierwotne logo zaledwie rok od powstania firmy. Poniżej zdjęcie przedstawiające pierwsze logo projektowane przez Ronald Wayne oraz obecne logo, którego twórcą jest Rob Janoff.
- Oryginalność – kolejna istotną cechą świadczącą o dobrym projekcie logo jest jego oryginalność dzięki której logo jest rozpoznawalne. Logo powinno być unikalne samo w sobie, nie ograniczać się do powielonych schematów i wzorowane na innych, powinno się wyróżniać i budzić bezpośrednie skojarzenia z firma i jej profilem działalności co zapewni mu sukces.Mówiąc o oryginalności na myśl przychodzi dynamiczny łuk tzw. Swoosh firmy Nike, czy jest ktoś kto nie kojarzy tego znaku towarowego?
- Uniwersalność – to równie istotna cecha, dobrze zaprojektowane logo powinno być wiernie odtwarzane w różnych technikach druku i skalach niezależnie czy będzie ono widnieć na wizytówce czy na skrzydle samolotu. Logo zawsze powinno być zaprojektowane w wektorach, należy unikać wszelkiego rodzaju gradientów czy innych filtrów, które nie będę widoczne i odwzorowane np. przy grawerce na materiałach reklamowych jak pendrive, długopis itp.
- Jasność przekazu – jedną z głównych funkcji logo jest reprezentowanie marki i firmy. Logo musi być zrozumiałem dla odbiorcy czyli potencjalnego klienta oraz odzwierciedlać charakteru i profil działalności firmy. Istotne elementem celności i jasności przekazu logo jest zatem jego barwa, typografia oraz elementy graficzne logo. Wszystko to musi być dobrze i przemyślanie skomponowane.
- Ponadczasowość – ważną, choć często zapominaną cechą dobrego projektu logo jest jego ponadczasowość. Efektywne logo to takie które na przestrzeni lat pozostaje takie samo i potrafi sprostać próbie czasu, a jego rozpoznawalność kształtuje się i utrwala w pamięci na przestrzeni czasu. Trudno przewidzieć jakie będą trendy i standardy na przestrzeni kolejnych lat dlatego tym większa sztuka i kunszt projektanta w wykonania takiego logo. Chyba najlepszym przykładem ponadczasowości są loga takich firm Coca-Cola, McDonalds, Disney które pozostały te same na przestrzeni wielu lat lub ulegały tylko drobnym modyfikacjom. Często jednak firmy decydują się na rebranding i nie ma w tym nic złego. Wiele logo nie spełnia swoich zadań z prostej przyczyny, nie były wystarczająco dobre. Jest to kolejny argument potwierdzający jak istotne jest dobrze przemyślane i zaprojektowane logo firmowe. Poniżej kilka przykładów ponadczasowych projektów logo. Kto ich nie zna?
O tym jak ważne i jakie korzycie oraz możliwości marketingowe niesie dla firmy posiadanie dobrego logo chyba nikogo nie trzeba już przekonywać. Zaprojektowanie dobrego logo czy tez logotypu nie jest zadaniem łatwym, wymaga nie tylko umiejętności ale także doświadczenia, wiedzy i dobrego rozpoznania tematu. W powyższym artykule przedstawiłem pięć najważniejszych cech jakimi powinno charakteryzować się dobre logo.
Mówimy tu o teorii, a jak to wygląda w praktyce? Na bazie własnych doświadczeń mogę powiedzieć, ze stworzeni dobrego logo to długi i złożony proces. Na to czy logo odniesie sukces wpływają nie tylko wspomniane wyżej cechy, ale także barwa, typografia, kształty, wszystko to musi się dobrze ze sobą komponować i stanowić jedna całość.
Klienci często oczekują stworzenia logo czy tez logotypu w klika dni. Nie twierdzę, ze dobre logo nie może zostać zaprojektowane w 2 dni, bo może. Warto jednak dać sobie czas na dobre przemyślenie tematu, tego co logo ma prezentować, jakie wartości, skojarzenia i emocji wywoływać, do kogo ma być skierowane. Często bywa tak ze pierwszy pomysł, koncepcja jest najlepsza i od razu wiemy ze to jest właśnie 'to', ale gdy spojrzymy na niego na drugi dzień okazuje się że dostrzegamy i mamy w głowie zupełnie inna koncepcje lub dostrzegamy inne rozwiązania, nie wolno ograniczać się do jednego rozwiązania warto stworzyć kilka koncepcji, a następnie wybrać najlepsze rozwiązanie lub ich połączenie.
Projektując logo nie bójmy się przeznaczyć odpowiedniego czasu na to i zaufać specjaliście. Stworzenie logo najlepiej powierzyć specjaliście, próby projektowania czegoś samemu na szybko bez odpowiedniej wiedzy, doświadczenia, umiejętności i oprogramowania może zakończyć się klapa, a nie marketingowym sukcesem. Pamiętajmy ze logo ma nam służyć przez lata i być spójne z cała identyfikacją wizualna naszej firmy.
Zachęcam do zapoznania się z nasza oferta projektowania logo i logotypów. Kliknij tutaj, aby przejść do oferty.
Kreacje logo i logotypów zrealizowanych przez nas znajdziecie Państwo w naszym portfolio.